Anbudsgivare från tredjeländer

EU:s första IPI-åtgärd påverkar upphandlingen av medicintekniska produkter

EU-kommissionen har utfärdat en förordning om åtgärder som begränsar kinesiska leverantörers tillträde till upphandling av medicintekniska produkter, där värdet uppskattas till minst 5 miljoner euro. Medicintekniska produkter med ursprung i Kina får ingå i andra leverantörers anbud men deras andel får inte överstiga 50 procent av kontraktets totala värde. Förordningen gäller cirka 350 CPV-koder för medicintekniska produkter.

Åtgärderna baserar sig på instrumentet för internationell offentlig upphandling (International Procurement Instrument), dvs. förordningen om reciprocitet eller IPI-förordningen, som trädde i kraft 2022.

Kommissionens förordning trädde i kraft 30.6.2025 och gäller i fem år. Den kan vid behov förlängas med fem år. 

Kinesiska företag utesluts från förfarandet

Den upphandlande enheten ska beakta IPI-åtgärden vid alla upphandlingar som inleds under förordningens giltighetstid och

  • som innehåller produkter från koderna 33100000–33199000 i den gemensamma terminologin för offentlig upphandling (CPV),
  • vars värde uppskattas till minst 5 miljoner euro.

Vid sådana upphandlingar ska den upphandlande enheten utesluta anbud från alla anbudsgivare med ursprung i Kina.

De kinesiska anbudsgivarna kan således inte godtas vid upphandling av till exempel bildframställningsutrustning för medicinska, odontologiska och veterinärmedicinska ändamål, utrustning och apparater för tandvård, medicinsk engångsutrustning eller arbetskläder för sjukhuspersonal till ett värde av minst 5 miljoner euro.

Vid fastställandet av anbudsgivarnas och produkternas ursprung iakttas IPI-förordningen (artikel 3). 

Den upphandlande enheten ska beakta begränsningarna i upphandlingsdokumenten och i efterhandsannonserna

Den upphandlande enheten ska redan i upphandlingsdokumenten:

  • inkludera hänvisning till förordningen och tillämpningen av de krav som anbudsgivaren som tilldelats kontraktet ska uppfylla (Kommissionens genomförandeförordning (EU) 2025/1197, artikel 2; Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2022/1031, artikel 8)
  • inkludera följande skyldigheter för de utvalda anbudsgivarna:
    • att inte lägga ut mer än 50 procent av kontraktets totala värde på underentreprenad på ekonomiska aktörer med ursprung i Kina,
    • att under kontraktets löptid, säkerställa att varor eller tjänster som levereras eller tillhandahålls under kontraktets fullgörande och som har sitt ursprung i Kina inte utgör mer än 50 procent av kontraktets totala värde, oavsett om dessa varor eller tjänster levereras eller tillhandahålls direkt av den utvalda anbudsgivaren eller av en underleverantör,
    • att till den upphandlande myndigheten eller den upphandlande enheten på deras begäran lämna tillräckliga belägg i enlighet med led a eller b, senast när fullgörandet av kontraktet har slutförts,
    • att betala en proportionell avgift på 10 till 30 procent av kontraktets totala värde om de skyldigheter som avses i led a eller b inte fullgörs.

I praktiken kan de krav som den vinnande anbudsgivaren ska uppfylla skrivas in till exempel i ett utkast till upphandlingsavtal som fogas till förfrågningsunderlaget.

IPI-förordningen förutsätter att de upphandlande enheterna genom en efterhandsannons rapporterar till kommissionen om tillämpningen av IPI-åtgärderna. Om den upphandlande enheten behöver publicera en efterhandsannons för att rapportera om tillämpningen av IPI-åtgärder enligt förordningen redan innan de nya fält som är avsedda för rapportering finns tillgängliga hösten 2025, kan fältet BT-300 "Kompletterande information" i efterhandsannonsen användas för IPI-rapporteringen.

Bakgrunden är det internationella instrumentet för offentlig upphandling (IPI) och kommissionens undersökning

Syftet med IPI-förordningen är att förbättra möjligheterna till tillträde för företag i EU-området på tredjeländers upphandlingsmarknader. Om diskriminerande åtgärder eller praxis upptäcks i ett lands upphandlingsförfaranden får kommissionen begränsa tillträdet till EU-upphandling för varor, tjänster och leverantörer från det landet.

I april 2024 inledde kommissionen en undersökning enligt IPI-förordningen mot ett antal diskriminerande förfaranden mot produkter och aktörer från EU på den kinesiska marknaden. På grundval av undersökningen drog kommissionen slutsatsen att Kinas åtgärder och praxis avsevärt försämrar EU-företagens och EU-tillverkade medicintekniska produkters tillträde till den kinesiska marknaden för offentlig upphandling. 

Detta är första gången som kommissionen tillämpar instrumentet.

Läs mer

Mer på webben

Kommissionens genomförandeförordning (EU) 2025/1197 (Eurlex)

IPI - Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2022/1031 (Eurlex)

Meddelande från kommissionen om tillämpningen av IPI 21.2.2023 (Eurlex)

Rapport från kommissionen om IPI 14.1.2025

Utrikesministeriets pressmeddelande 23.6.2025

På rådgivningsenhetens webbplats

Kansainvälinen julkisten hankintojen instrumentti IPI | Hankinnat

Anbudsgivare från tredjeländer på EU:s upphandlingsmarknad | Upphandlingar

Kommissionens anvisningar om behandlingen av anbudsgivare från tredjeländer | Upphandlingar

 

Frågor kring tillämpningen av upphandlingslagen och förfaranden vid offentlig upphandling

Vi betjänar upphandlande enhet i ärenden som gäller offentlig upphandling, speciellt rådgivning om lagstiftningen. Vi rekommenderar att du i första hand använder vår serviceadress.