Leverantörer får lämna anbud eller anmäla sig som anbudssökande i grupp. Med grupp avses att leverantörerna samarbetar för att bli tilldelade ett upphandlingskontrakt. Exempelvis en tillfällig sammanslutning kan vara en sådan grupp. En grupp som inte utnyttjar kapaciteten hos utomstående aktörer ska som helhet ha de resurser som krävs i förfrågningsunderlaget.
Grupper kan anlitas i synnerhet vid omfattande upphandling som förutsätter yrkesskicklighet eller resurser inom olika områden, såsom vid omfattande byggprojekt som förutsätter finansiering. Lämnande av anbud i grupp kan göra det möjligt också för små företag att gemensamt få tillträde till upphandling av mera omfattande slag.
Anbudsgivarna ska beakta konkurrenslagens bestämmelser om samarbete mellan konkurrenter. När konkurrerande företag med stor kapacitet lämnar ett gemensamt anbud finns det risk för att rekvisitet för förbjuden konkurrensbegränsning uppfylls, om de olika företagens kapacitet skulle ha räckt till för att lämna separata anbud.
Gruppens juridiska form
Den upphandlande enheten får inte kräva att grupper av anbudssökande eller anbudsgivare ska anta en viss juridisk form för att få lämna ett anbud eller en anbudsansökan. Enheten får dock kräva att den utsedda gruppen ska anta en viss juridisk form efter att kontraktet ingåtts, om det behövs för att upphandlingskontraktet ska kunna fullgöras på behörigt sätt. Om upphandlingen förutsätter det får den upphandlande enheten alltså kräva till exempel att gruppen har formen av ett aktiebolag på grund av faktorer som hänför sig till ekonomiska och juridiska skyldigheter och ansvar.
Krav som ställs på grupper
När upphandlingskontrakt fullgörs av grupper kan det bli nödvändigt att fastställa villkor som inte gäller för enskilda deltagare. Den upphandlande enheten kan i upphandlingsannonsen eller anbudsförfrågan meddela hur anbudssökandena och anbudsgivarna tillsammans som en grupp ska uppfylla kraven i fråga om den ekonomiska och finansiella ställningen eller kraven på teknisk prestanda och yrkesmässiga kvalifikationer eller de särskilda villkor som ställs i upphandlingskontraktet.
De fastställda villkoren ska motiveras objektivt och vara proportionella och kan exempelvis inbegripa krav på att grupperna i samband med upphandlingsförfarandet utser en gemensam företrädare eller en huvudpartner eller lämnar information om gruppens sammansättning.
Lämplighetskraven ska uppfyllas i gruppens anbud på det sätt som förutsätts i anbudsförfrågan. Exempelvis i målet MAO:66/23 hade den upphandlande enheten fått utesluta en grupp ur anbudsförfarandet, då gruppen inte på ESPD-formuläret hade anmält att lämplighetskraven uppfylldes för en medlem i gruppen. Lämplighetskravet hade gällt varje medlem i gruppen.
Hänvisning till andra enheters kapacitet
Anbud som lämnas av en grupp ska särskiljas från anbud som lämnas med hänvisning till andra enheters kapacitet. En anbudssökande eller anbudsgivare får för fullgörande av kontraktet utnyttja andra enheters kapacitet, oberoende av den rättsliga arten av förbindelserna mellan dem. Också en grupp får för fullgörande av kontraktet utnyttja kapaciteten hos andra enheter.
Med kapacitet hos andra enheter avses exempelvis den ekonomiska eller tekniska kapaciteten hos företag som äger det företag som deltar i anbudsförfarandet, hos företag inom samma koncern eller hos företagets partnerföretag.
Kapacitet som gäller kvalifikationer och erfarenhet hos personalen vid andra enheter får användas endast om de berörda andra enheterna genomför de byggentreprenader eller tillhandahåller de tjänster som är föremål för upphandlingen eller delar av dem.
Exempelvis i målet HFD:2019:144 hade den upphandlande enheten fått utesluta en anbudsgivare ur anbudsförfarandet, då de företag som anbudsgivaren uppgett referenser för utgående från anbudsansökan inte deltog i produktionen av tjänsterna och de referenser som anbudsgivaren uppgett därför inte kunde beaktas vid bedömningen av uppfyllandet av lämplighetskraven. Enligt avgörandet hade det stridit mot principen om likvärdig behandling av anbudssökandena och anbudsgivarna om det hade varit möjligt att uppfylla minimikraven gällande referenserna med hjälp av ett sådant bolag som inte deltog i produktionen av de tjänster upphandlingen gällde.
En anbudssökande eller anbudsgivare eller en grupp av dessa är skyldig att uppvisa dokumentation över att den upphandlande enhetens krav i fråga om ekonomisk och finansiell ställning samt tekniska och yrkesmässiga kvalifikationer och övriga krav är uppfyllda. Som bevis kan användas till exempel inbördes avtal företag emellan eller andra åtaganden som påvisar att kapacitet som uppfyller kraven finns tillgänglig för anbudssökandena, anbudsgivarna eller gruppen. Exempelvis i målet MAO:17/25 framhöll Marknadsdomstolen att upphandlingsbestämmelserna inte utgör något hinder för att även annan utredning och bevisning än ett undertecknat kontrakt eller åtagande kan godkännas som bevis på en underentreprenad som inkluderar andra enheters kapacitet. Den upphandlande enheten ska bedöma om bevisningen beträffande uppfyllandet av kraven är tillräcklig.
Ersättning av leverantör
Den upphandlande enheten ska kräva att anbudssökanden eller anbudsgivaren byter ut en leverantör vars resurser den utnyttjar, om den berörda leverantören omfattas av en obligatorisk grund för uteslutning eller inte uppfyller de lämplighetskrav som den upphandlande enheten ställer.
Den upphandlande enheten kan kräva att anbudssökanden eller anbudsgivaren byter ut en leverantör som är föremål för en av prövning beroende uteslutningsgrund.
Om en anbudssökande eller en anbudsgivare inte byter ut en underleverantör enligt den upphandlande enhetens krav, kan den upphandlande enheten utesluta anbudssökanden eller anbudsgivaren från anbudsförfarandet.
Solidariskt ansvar
Om en anbudssökande eller anbudsgivare utnyttjar andra enheters kapacitet för att uppfylla kraven i fråga om ekonomisk och finansiell ställning kan den upphandlande enheten förutsätta att anbudssökanden eller anbudsgivaren och berörda andra enheter solidariskt ska vara ansvariga för fullgörandet av upphandlingskontraktet.
Läs mer
Ytterligare rättspraxis
- I Marknadsdomstolens avgörande MAO:H266/22 hade den upphandlande enheten på tillåtligt sätt uteslutit ändringssökandens anbud från anbudsförfarandet på grund av att ESPD-formulär från resursunderleverantörerna helt saknades. I anbudsförfrågan hade det framgått att utredningar också skulle lämnas om de utsedda underleverantörerna. Anbudsgivaren hade emellertid inte lämnat in något ESPD-formulär eller någon annan information om den enhet vars kapacitet anbudsgivaren hänvisade till. Även om ordet ”underleverantör” inte nämndes i anbudsförfrågan i ESPD-formulärets avsnitt om utnyttjande av andra enheters kapacitet, stod det klart att man här utöver anbudsgivaren också skulle ange de andra aktörer vars kapacitet anbudsgivaren åberopar för att uppfylla lämplighetskraven. Den fullständiga avsaknaden av ESPD-formulär var en väsentlig brist, och därmed stred anbudet också mot anbudsförfrågan.
- I Marknadsdomstolens avgörande MAO:502/23 hade den upphandlande enheten lagstridigt förkastat ändringssökandens anbudsansökan på den grunden att ändringssökanden inte genom den avsiktsförklaring som lämnats in hade visat att dess underleverantörs kapacitet stod till ändringssökandens förfogande under upphandlingens hela kontraktsperiod. Det var fråga om en konkurrenspräglad dialog. När anbudsansökningarna lämnades in kunde anbudssökandena enligt Marknadsdomstolen inte ha haft kännedom om vilket slags lösning den upphandlande enheten kommer att begära anbud på och vilka minimikrav och jämförelsegrunder som kommer att ställas. Marknadsdomstolen ansåg att det på basis av den avsiktsförklaring som ändringssökanden lagt fram i tillräcklig utsträckning hade framgått att den erfarenhet och det kunnande som företetts genom referensleveransen från ändringssökandens underleverantör stod till ändringssökandens förfogande under hela kontraktsperioden för upphandlingen. Det kunde inte förutsättas att ändringssökanden skulle ha kommit överens betydligt mer detaljerat med sin underleverantör om genomförandet av upphandlingen redan vid tidpunkten för inlämnandet av anbudsansökan.
- MD:388/18
Obs! Upphandling av social- och hälsovård.
- HFD:2015/64
Obs! Upphandling av social- och hälsovård.
På rådgivningsenhetens webbplats
Deltagande i anbudsförfaranden i grupp och utnyttjande av andra enheters kapacitet behandlades i Case-onsdag 15.5.2024.