Annonsering
Annons om ändring av avtal
Den upphandlande enheten ska publicera en annons om ändringar i ett upphandlingskontrakt eller en koncession vid ändringar på grund av tilläggsupphandling eller oförutsägbara förändringar i förhållandena.
Användningsområde
Om upphandlingskontraktet ändras av någon av följande orsaker;
- det behövs sådana kompletterande arbeten, tjänster eller varor från den ursprungliga avtalsparten som inte ingår i det ursprungliga kontraktet, och ett byte av avtalsparten är inte möjligt av ekonomiska eller tekniska skäl och skulle medföra betydande olägenheter eller betydande överlappande omkostnader för den upphandlande enheten;
- behovet av ändringen har uppstått till följd av omständigheter som en omdömesgill upphandlande enhet inte hade kunnat förutse och ändringen påverkar inte kontraktets övergripande karaktär;
ska den upphandlande enheten publicera en annons om ändring av avtal.
Annonsering
Annonsen ska publiceras i HILMA med det formulär som är avsett för ändamålet. Från HILMA sänds annonserna vidare för att publiceras i tillägget till Europeiska unionens officiella tidning (S-serien) samt i databasen TED (Tenders Electronic Daily).
En annons om ändring av avtal bör innehålla bland annat priseffekten av ändringen, en beskrivning av upphandlingen före och efter ändringen och orsakerna till ändringen.