Annons om ändring av avtal
Annonsering
Den upphandlande enheten ska publicera en annons om ändringar i ett upphandlingskontrakt eller en koncession när det görs ändringar på grund av tilläggsupphandling eller oförutsägbara förändringar i förhållandena.
Användningsområde
Om upphandlingskontraktet ändras av någon av följande orsaker ska den upphandlande enheten publicera en annons om ändring av avtal:
- det behövs sådana kompletterande arbeten, tjänster eller varor från den ursprungliga avtalsparten som inte ingår i det ursprungliga kontraktet, och ett byte av avtalspart är inte möjligt av ekonomiska eller tekniska skäl och skulle medföra betydande olägenheter eller betydande överlappande omkostnader för den upphandlande enheten
- behovet av ändringen har uppstått till följd av omständigheter som en omdömesgill upphandlande enhet inte hade kunnat förutse och ändringen påverkar inte kontraktets övergripande karaktär
En annons om ändring av avtal behövs inte i sådana fall där ändringen grundar sig på 136 § 2 mom. 4 punkten i upphandlingslagen, dvs. i sådana situationer där den ursprungliga avtalsparten ersätts med en ny avtalspart till exempel till följd av bolagets strukturarrangemang.
Annonsering
Annonsen ska publiceras i HILMA med det formulär som är avsett för ändamålet. Från HILMA sänds annonserna vidare för att publiceras i tillägget till Europeiska unionens officiella tidning (S-serien) samt i databasen TED (Tenders Electronic Daily).
En annons om ändring av avtal bör innehålla bland annat priseffekten av ändringen, en beskrivning av upphandlingen före och efter ändringen och orsakerna till ändringen.