Naturlig upphandlingshelhet
Upphandlande enheter ställs ofta inför situationer där de ska bedöma om det är fråga om en enda upphandlingshelhet eller flera separata upphandlingar. Om de olika delarna av upphandlingen har samma mål och liknande metoder, och även har ett tidsmässigt samband, kan upphandlingen betraktas som en enda upphandlingshelhet. Då ska dock alla delar som hör till upphandlingshelheten beaktas vid beräkningen av upphandlingens uppskattade värde.
Bedömningen av en naturlig upphandlingshelhet ska göras separat för varje upphandling. Lagstiftningen innehåller inga exakta riktlinjer för bedömningen av en naturlig upphandlingshelhet, utan bedömningen ska göras från fall till fall genom att utvärdera om det är fråga om en eller flera helheter.
Det finns flera relevanta frågor som identifierats i rättspraxis och litteratur utifrån vilka den upphandlande enheten kan bedöma om det är fråga om en naturlig upphandlingshelhet. Situationen bör bedömas som en helhet utgående från åtminstone följande kombination av frågor:
- Är upphandlaren samma upphandlande enhet eller juridiska person?
Om upphandlarna är flera upphandlande enheter, kan de konkurrensutsätta upphandlingarna separat. Om enheterna konkurrensutsätter upphandlingar tillsammans, ska det uppskattade värdet av alla berörda aktörers upphandlingar räknas samman vid bedömningen av om tröskelvärdet har överskridits.
- Tidsmässig närhet: inom vilken tidsplan har man tänkt genomföra de olika delarna av upphandlingshelheten?
Om liknande upphandlingar görs tidsmässigt nära varandra, utgör de sannolikt en sammanhängande helhet. Om det däremot finns ett betydande avstånd i tid mellan upphandlingarna, kan till och med liknande upphandlingar bilda flera separata helheter.
- Utgör delarna en permanent teknisk enhet?
Vid bedömningen av en teknisk helhet kan man till exempel granska om olika delar tekniskt kan särskiljas från helheten. Om en del konkurrensutsätts separat, utgör den återstående delen en egen funktionell helhet?
- Finns det gemensamma anbudsgivare för de olika delarna?
Då detta granskas kan den upphandlande enheten reda ut om det på anbudsmarknaden finns anbudsgivare som erbjuder varor som överensstämmer med upphandlingens innehåll. Om anbudsgivarna som är verksamma på marknaden endast kan erbjuda en del av helheten, kan det vara fråga om separata upphandlingar.
- Hur hänger genomförandet av upphandlingarna ihop geografiskt?
Det geografiska avståndet ska i första hand bedömas i upphandlingar som rör tjänster och byggande, samt upphandlingar där logistiknätverket är en betydande del av genomförandet av upphandlingen. Den upphandlande enheten kan till exempel granska om upphandlingsobjekten har ett betydande geografiskt avstånd till varandra.
- Har den upphandlande enheten varit medveten om en kommande upphandling när den har konkurrensutsatt en tidigare helhet?
Ibland kan en upphandlande enhet upphandla ett objekt som motsvarar en tidigare upphandling. I situationer där den upphandlande enheten kan bevisa att den inte har känt till en framtida upphandlingshelhet som motsvarar en tidigare konkurrensutsatt upphandling, kan detta ges betydelse vid bedömningen av upphandlingshelheten.
- Är avsikten med upphandlingens olika delar att uppnå ett gemensamt mål och syfte? Har upphandlingarna en gemensam budget?
I organisationer av betydande storlek kan verksamheten ha delats upp på olika produktionsenheter. Det att den upphandlande enheten kan visa att upphandlingens mål och budget är åtskilda från varandra kan ha betydelse för bedömningen av om det är fråga om en sammanhängande helhet.
Rättspraxis
- Marknadsdomstolen har i fallet MAO:231/25ansett att den upphandlande enhetens entreprenadupphandling utgör en naturlig upphandlingshelhet. Resultatet påverkades av att byggentreprenaden, huvudentreprenaden och sidoentreprenaderna hade samband med ombyggnaden och utvidgningen av skolan, och av att upphandlingsannonserna hade publicerats tidsmässigt nära varandra.
- I marknadsdomstolens fall MAO:170/25 handlade det om att bedöma om de tre projekteringsupphandlingar som den upphandlande enheten konkurrensutsatt vid samma tidpunkt hörde till samma upphandlingshelhet eller inte. Den upphandlande enhetens upphandlingar gällde den huvudsakliga projekteringen och arkitekturprojekteringen av ombyggnaden av skolcentret, konstruktionsprojekteringen av ombyggnaden samt den hustekniska projekteringen. Även om dessa upphandlingar gällde olika typer av projektering, hade de ett gemensamt mål. Dessutom talade upphandlingarnas tidsmässiga närhet för att upphandlingarna hade utgjort en naturlig upphandlingshelhet. Det uppskattade totala värdet av alla tre upphandlingar borde således ha räknats ihop, och upphandlingen borde ha varit föremål för en upphandlingsannons som överstiger EU-tröskelvärdena.
- I fallet MAO:541/24ansåg marknadsdomstolen att upphandlingen hade utgjort en planmässig upphandlingshelhet som skulle betraktas som separat från tidigare upphandlingar som den upphandlande enheten gjort. Det var inte fråga om en sådan uppdelning av upphandlingen som strider mot upphandlingslagen. Bedömningen av ärendet påverkades av att behovet av upphandlingen hade uppkommit först i ett senare skede efter den föregående upphandlingen, och att den senare upphandlingen var klart större och tidsmässigt längre än den föregående upphandlingen.
- Högsta förvaltningsdomstolen har i fallet HFD 27.3.2024/898 ansett att de översättningstjänster som den upphandlande enheten upphandlat utgör en naturlig upphandlingshelhet. Bedömningen av ärendet påverkades av att upphandlingsbesluten fattades inom en kort tid, och upphandlingarna därmed hade ett tidsmässigt samband med varandra. Dessutom hade behovet av översättningstjänster varit kontinuerligt och det var inte fråga om upphandlingar av engångsnatur. Alla upphandlingar hade varit mycket likartade, även om innehållet som översattes hade varierat. Upphandlingarna enligt upphandlingsbesluten hade utgjort en naturlig upphandlingshelhet som det inte var möjligt att dela upp på det sätt som avses i upphandlingsbestämmelserna.