Fråga: Kan den upphandlande enheten ingå ett ramavtal med flera leverantörer (till exempel välja de tre totalekonomiskt mest fördelaktiga leverantörerna utan prioritetsordning) och låta beställaren fritt välja leverantör för varje beställning åtminstone i fråga om små upphandlingar?
Svar: Enligt upphandlingslagen kan upphandlingar som grundar sig på ramavtal göras utan förenklad konkurrensutsättning endast om alla villkor i ramavtalet och de objektiva villkor som bestämmer valet av anbudsgivare som grundar sig på förfarandet har fastställts i anbudsförfrågan. Opartiskheten i den upphandlande enhetens urvalsmetod som grundar sig på fri prövning kan inte garanteras och således är upphandling som grundar sig på fri prövning i regel inte möjlig enligt lag.
Enligt beredningen av upphandlingslagen (RP 108/2016 rd, s. 145–146) kan upphandlingar som bygger på ett ramavtal men som underskrider det nationella tröskelvärdet således fritt göras hos den leverantör som den upphandlande enheten väljer bland dem som hör till ramavtalet. Det är dock bra att beakta att det uppskattade värdet på de upphandlingar som ingår i ramavtalet beräknas på basis av beräkningsbestämmelserna i upphandlingslagen. En enskild upphandling som grundar sig på ett ramavtal och som underskrider tröskelvärdet är i princip inte en upphandling som underskrider tröskelvärdena, utan en del av ett ramavtal där villkoren i ramavtalet iakttas. Att betrakta en del av ett ramavtal som en upphandling som underskrider tröskelvärdena kan strida mot förbudet mot att dela upp upphandling (31 §).
Om det uppskattade värdet för hela ramavtalet underskrider tröskelvärdena enligt upphandlingslagen kan den upphandlande enheten fritt välja ramavtalsleverantör om detta är möjligt bland annat med beaktande av den upphandlande enhetens anvisningar om små upphandlingar.
Också sådana upphandlingar som inte alls omfattas av ramavtalet och vars uppskattade värde underskrider tröskelvärdet kan genomföras utan konkurrensutsättning om detta är möjligt enligt den upphandlande enhetens anvisningar om små upphandlingar. En sådan upphandling kan alltså också genomföras av en leverantör som valts av en upphandlande enhet till ett ramavtal. Då är det alltså inte fråga om upphandling som grundar sig på ett ramavtal.
Fråga: Kan gränsen för minikonkurrensutsättning av enskilda upphandlingar som avtalats i ett ramavtal för en så kallad hybridmodell vara hur hög som helst?
Svar: Gränsen kan i princip vara hur hög som helst, förutsatt att modellen för val av leverantör vid upphandling av konkurrensutsättning är klart definierad. Den upphandlande enheten kan inte ha obegränsad prövningsrätt vid valet av leverantör.
Fråga: Hur kan den upphandlande enheten beakta kundens individuella behov vid valet av leverantör i ramavtal för hälso- och sjukvårdsprodukter? Leverantörer kan inte rangordnas eftersom behoven varierar från kund till kund.
Svar: Frågan ska beaktas på förhand i villkoren för ramavtalet. Det är säkrast att definiera hur klientens egenskaper påverkar valet (till exempel för vård av klienter av typ x väljs den leverantör som enligt anbudet är bäst i fråga om y). Leverantören kan också väljas direkt enligt typ av klient, dvs. att separat konkurrensutsätta alternativ som lämpar sig för olika klientgrupper (t.ex. barn, äldre). I vissa fall (t.ex. för hjälpmedel för klientens personliga bruk) är det dessutom möjligt att bestämma att klienten själv kan välja leverantör, varvid det inte är nödvändigt att fastställa en närmare rangordning av leverantörerna. Självfallet kan förenklad konkurrensutsättning också väljas som metod för val av leverantör.
Fråga: Genomförande av ramavtalsupphandlingar direkt från serviceproducenten: kan grunden enligt socialvårdslagen vara klientens eller barnets bästa?
Svar: Utgångspunkten är att modellen för val av leverantör som grundar sig på ett ramavtal ska beskrivas på förhand i upphandlingsdokumenten, och valet får inte grunda sig på den upphandlande enhetens subjektiva prövning. Alla kriterier som används vid valet av leverantör måste därför anges på förhand och valet av leverantör måste vara mekaniskt (se svaren ovan). Bestämmelserna om ramavtal i upphandlingslagen tillämpas dock inte som sådana på social- och hälsovårdstjänster i bilaga E till upphandlingslagen, utan bestämmelserna om mer flexibilitet i 12 kap. i upphandlingslagen. Vid upphandling av social- och hälsovårdstjänster ska man självfallet också beakta lagstiftningen som gäller tjänsten i fråga och användarnas särskilda behov (108 § i upphandlingslagen).
I rättspraxis har det dock ansetts att öppenhetsprincipen och kravet på jämlik och icke-diskriminerande behandling av anbudsgivarna förutsätter att information om valet av leverantörer vid upphandling/ramavtal enligt bilaga E också ska anges på förhand i upphandlingsdokumenten så att den upphandlande enheten inte har obegränsad prövningsrätt vid valet av leverantör (se t.ex. MD H209/2021). Vi rekommenderar att den upphandlande enheten strävar efter att i mån av möjlighet närmare definiera hur valet av leverantör sker. Alternativt kan till exempel förenklad konkurrensutsättning göra det möjligt att bättre beakta enskilda omständigheter vid valet av tjänsteproducent än det på förhand fastställda valet av leverantör. I förfrågningsunderlaget kan man dessutom ange till exempel klientens möjligheter att påverka valet av genomförandeort på basis av exempelvis bostadsområde. I vissa fall kan klientens möjlighet att själv välja också utnyttjas.
Fråga: Vad avses med den upphandlande enhetens upphandlarprofil som nämns i beredningen av upphandlingslagen?
Svar: Termen nämns i regeringens proposition (RP 108/2016 rd, s. 144): ”När det är fråga om ramavtal där alla villkor är fastställda kan upphandlingarna också grunda sig på t.ex. ett sådant förfarande där upphandlingarna görs hos den leverantör som har de lägsta priserna för tjänsterna vid sådan upphandling som är förenlig med den upphandlande enhetens upphandlarprofil.” Termen definieras inte närmare i lagen eller lagberedningen.
Texten i regeringens proposition fortsätter dock med exemplet: ”Detta koncept lämpar sig t.ex. för upphandling av resebyråtjänster där leverantören väljs utgående från de resor som den upphandlande enhetens personal gjort året innan och utifrån arten och omfattningen av de tjänster som den upphandlande enheten behöver.”
Med upphandlarprofil avses förmodligen alltså olika upphandlande enheters olika behov och köpbeteenden. I ramavtal som ingås genom gemensam upphandling kan flera upphandlande enheter delta och var och en av dem har en egen upphandlarprofil.
Fråga: Vad avses med kalkylblad som nämns i beredningen av upphandlingslagen?
Svar: Kalkylblad nämns också i regeringens proposition, men termen definieras inte närmare: ”Det väsentliga vid användningen av denna modell [ramavtal med flera leverantörer där upphandlingarna genomförs direkt från leverantören utan förenklad konkurrensutsättning] är att alla de grunder som används vid valet av leverantör ska vara angivna på förhand, att valet ska utföras mekaniskt och grunda sig på t.ex. kalkylblad samt att ingen subjektiv prövning används.”
Vår tolkning är att kalkylbladet kan vara till exempel en pristabell som utarbetats utifrån anbuden och på basis av vilken den upphandlande enheten kan beräkna vilket av anbuden som är förmånligast i varje enskilt fall.
Exempel:
Enligt anbudsförfrågan väljs den leverantör som enligt den upphandlande enhetens beställningsbehov är förmånligast. Valet grundar sig på tabellen i fråga (det så kallade kalkylbladet):
Leverantör/produkt |
Leverantör 1 |
Leverantör 2 |
Leverantör 3 |
Produkt a |
1 € |
2 € |
3 € |
Produkt b |
2 € |
3 € |
1 € |
Produkt c |
3 € |
1 € |
2 € |
Den upphandlande enheten tänker köpa:
- 1 st. produkt a
- 2 st. produkt b
- 3 st. produkt c
Den upphandlande enheten väljer Leverantör 2 som avtalspart i upphandlingskontraktet som grundar sig på ramavtalet, eftersom den upphandlande enheten får de produkter som den behöver förmånligast av Leverantör 2.
Nästa gång tänker den upphandlande enheten på basis av ramavtalet köpa:
Den här gången väljer den upphandlande enheten Leverantör 1, eftersom den får de produkter som den behöver förmånligast av Leverantör 1.
Fråga: Till ramavtalet har 3 leverantörer valts i prioritetsordning. Är det inom ramavtalet möjligt att genomföra en minikonkurrensutsättning för ett enskilt köp av en produkt eller tjänst som omfattas av avtalet så att den på förhand fastställda ordningen ändras?
Svar: En så kallad hybridmodell, dvs. en modell där en del av köpen genomförs direkt av de som valts till ramavtalet i enlighet med villkoren och en del minikonkurrensutsätts, är möjlig. I upphandlingsvillkoren ska det dock på förhand fastställas i vilka situationer prioritetsordningen och den förenklade konkurrensutsättningen ska tillämpas.
Fråga: Om det finns en prioritetsordning i ramavtalet, måste den alltid iakttas eller kan man ändå genomföra en minikonkurrensutsättning även om detta inte nämns i upphandlingsdokumenten?
Svar: Vi anser att det inte är möjligt att genomföra en minikonkurrensutsättning. I enlighet med principerna om öppenhet och en jämlik och icke-diskriminerande behandling av anbudsgivarna ska anbudsgivarna känna till vilka faktorer som ligger till grund för valet av leverantör. Den upphandlande enheten ska också följa det tillvägagångssätt som angetts i anbudsförfrågan och i upphandlingsdokumenten. Enligt vår mening kan inte den upphandlande enheten använda sig av minikonkurrensutsättning om alla villkor i ramavtalet redan fastställts och den upphandlande enheten har meddelat att den kommer att göra alla beställningar utan konkurrensutsättning i enlighet med villkoren i ramavtalet.
Fråga: Måste alla aktörer ges möjlighet att lämna anbud i en minikonkurrensutsättning, eller kan endast de mest lämpliga ramavtalsleverantörerna väljas till minikonkurrensutsättningar?
Svar: Utgångspunkten är att alla leverantörer väljs till minikonkurrensutsättningen om inte något annat tydligt anges i ramavtalets villkor. Om endast en del av leverantörerna väljs till minikonkurrensutsättningar, ska objektiva kriterier på basis av vilka leverantörerna väljs ut anges i anbudsförfrågan (se t.ex. MD 56/19).
Om leverantörerna väljs per delområde i ramavtalet begärs anbud endast från leverantörerna i det delområdet.
Fråga: Ska anbudsförfrågan för förenklad konkurrensutsättning skickas till alla ramavtalsleverantörer också när man sedan tidigare vet att en leverantör inte har specialkompetensen eller resurserna som krävs för föremålet för upphandlingen?
Svar: Se svaret ovan. För att garantera en rättvis och icke-diskriminerande behandling ska anbudsförfrågan skickas till alla leverantörer inom ramavtalet/delområdet om inte något annat tydligt anges i ramavtalets villkor. Leverantören kan avstå från att lämna anbud om specialkompetensen eller resurserna som krävs för upphandlingen inte finns.
Fråga: Finns det skillnader i förfarandet vid minikonkurrensutsättningar i fråga om den konkurrensutsatta upphandlingens uppskattade värde? Det vill säga ska man vid konkurrensutsättning inom ett ramavtal utöver sina egna regler även beakta upphandlingslagens bestämmelser om EU-förfaranden (till exempel kravet på elektroniskt förfarande eller bestämmelsen om onormalt låga priser)? Kan man till exempel vid minikonkurrensutsättningar som överskrider EU-tröskelvärdet begära anbud via e-post?
Svar: Alla minikonkurrensutsättningar oberoende värde ska genomföras i enlighet med 43 § 4 mom. i upphandlingslagen, dvs. den upphandlande enheten ska skriftligt uppmana de utvalda leverantörerna att lämna anbud, bestämma en tillräcklig anbudstid och välja det bästa anbudet i enlighet med de i anbudsförfrågan angivna kriterierna för att ett anbud är det ekonomiskt mest fördelaktiga. Vid minikonkurrensutsättningar ska anbuden också lämnas skriftligt och innehållet i dem ska vara konfidentiellt tills anbudstiden har gått ut. Minikonkurrensutsättningar är dock avsedda att genomföras enligt förenklat förfarande. På dem tillämpas således inte t.ex. de procedurförpliktelser som gäller upphandlingsdokumentens innehåll, skyldigheten att göra dokumenten allmänt tillgängliga, annonseringsförfarandena eller tidsfristerna (RP 108/2016 rd, s. 145).