Nationell upphandling

Behandling av anbud

Behandlingen av anbuden ska ske bakom stängda dörrar och ingen information om behandlingens olika skeden eller beredningen av upphandlingens beslutsförslag ska ges till utomstående innan upphandlingsbeslutet fattas.

Anbuden öppnas efter att den tid som reserverats för utarbetandet av anbuden gått ut. Det finns inga särskilda bestämmelser om öppnandet av anbud i upphandlingslagen. Ett ovillkorligt krav för behandlingen av anbuden är dock en likvärdig och icke-diskriminerande behandling av anbudsgivarna. Anbuden ska bedömas utifrån de jämförelsegrunder som anges i upphandlingsannonsen eller i anbudsförfrågan.

Onormalt låga anbud

Vid onormalt låga anbud tillämpas på EU-upphandlingar 96 § i upphandlingslagen. Upphandlingslagen tar inte ställning till hur man ska förhålla sig till onormalt låga anbud vid nationella eller små upphandlingar. HFD har dock i sin rättspraxis bekräftat att den upphandlande enheten även vid nationella upphandlingar kan begära att anbudsgivaren förklarar ett onormalt lågt anbud.

Vid nationella upphandlingar betonas den upphandlande enhetens prövningsrätt gällande förfarandet och beskrivningen av den. Den upphandlande enheten har i regel rätt att förkasta ett onormalt lågt anbud, om den bedömer att ett godkännande av anbudet innebär en risk för att leveransen försummas eller är bristfällig. 

Det kan bedömas att en anbudsgivare saknar förutsättningar att fullgöra upphandlingen också till exempel i en sådan situation där den upphandlande enheten bedömer att prissättningen i anbudet har baserat sig på en felaktig uppfattning om innehållet i anbudsförfrågan. Ett anbud kan förkastas även i en situation där den upphandlande enheten har grundad anledning att tro att det låga anbudspriset beror på att anbudsgivaren tänker höja anbudspriset senare.

I rättspraxis har ovanligt låga anbud bedömts till exempel i följande fall MAO:182/17 och MAO:912/15. På finska.

Nollpris vid jämförelse av anbud

Anbudsgivaren har i princip rätt att lämna ett avgiftsfritt anbud eller erbjuda delar av anbudet utan kostnad om det inte innebär en risk för den upphandlande enheten och inte strider mot tvingande bestämmelser. Den upphandlande enheten kan dock under vissa förutsättningar förkasta ett anbud till nollpris, bland annat för att trygga sin kontraktsrättsliga ställning, vilket framgår i högsta förvaltningsdomstolens årsboksbeslut HFD:2015:17.

EU-domstolen har i avgörandet C-367/19 Tax-Fin-Lex i stället ansett att förkastandet av anbud vid ett upphandlingsförfarande endast på grund av att priset angivits som noll euro strider mot upphandlingsdirektivet. Före förkastandet bör man utreda om det ovanligt låga priset är en tillräcklig grund för att förkasta anbudet. Om nollprissättning uttryckligen förbjudits i anbudsförfrågan kan ett anbud som inte är förenligt med anbudsförfrågan dock uteslutas (se t.ex. MAO:H158/2022)

Till skillnad från det som ovan nämns om prövningsrätt är den upphandlande enheten skyldig att förkasta ett anbud i en situation där anbudets onormalt låga pris eller kostnader beror på att de miljö-, social- och arbetsrättsliga skyldigheterna har försummats.

Läs mer

På rådgivningsenhetens webbplats

Frågor kring tillämpningen av upphandlingslagen och förfaranden vid offentlig upphandling

Vi betjänar upphandlande enhet i ärenden som gäller offentlig upphandling, speciellt rådgivning om lagstiftningen. Vi rekommenderar att du i första hand använder vår serviceadress.