Sektorspecifika anvisningar
Socialservice
Vid upphandling av socialservice är det viktigt att definiera servicekvaliteten. När kvaliteten på den service som upphandlas fastställs noggrant kan den upphandlande enheten sluta ett kundorienterat, anpassat upphandlingskontrakt och nå ett gott samarbete med producenten.
Publikationer och anvisningar om socialservice
När man tillämpar anvisningarna och mallarna nedan ska man beakta kraven i den gällande upphandlingslagen!
- Asiakkaan näkökulmasta huomioitavia asioita vammaispalvelulain vaikeavammaisten kuljetuspalveluiden kilpailutuksessa (på finska)
Guide. Invalidförbundet (2019) - Social- och hälsovård. Tillhandahållande och produktion av tjänster
Informationspaket. Kommunförbundets webbplats. - Statens upphandlingshandbok. Del IV. Social- och hälsovårdstjänster samt andra särskilda tjänsteupphandlingar (på finska).
Finansministeriet. 2017. Pdf. 22 sidor. - Handikappservice och tjänster för personer med utvecklingsstörning
Kommunförbundets webbplats. - Palveluasumisen järjestäminen ja kilpailuttaminen (På finska)
Publikationen behandlar aspekter kring ordnande och konkurrensutsättning av serviceboende. - Erityisryhmien palveluasumisen kilpailuolosuhteet ja kilpailun edistäminen
Helena Tuorila. Konkurrens- och konsumentverkets rapporter 3/2014. Pdf. 67 sidor.
Webbplatser
- Stöd för jämlikt boende
Kehitysvammaliitto och andra organisation - Servicesedel
Social- och hälsovårdsministeriet